Tässä kuvassa auto on siinä kunnossa, kun hain sen liikkeestä

lauantai 10. joulukuuta 2011

Yleisiä kokemuksia

Ensinnäkin Zeta on autona aivan äärettömän hauska ajettava, jotakuinkin 50/50 painojakauma ja se, että matkustamo sijaitsee lähes takapyörien päällä ja keula on noin 16 metriä pitkä tuottavat aika makoisen ajokokemuksen.

Lisäksi moottori joka tähän autoon on valittu, M54B30, joka minulla oli myös edellisessä E46 330ciA coupessa, tuottaa 231hp/300nm. Moottori toimi jo edeltävässä autossa kivasti, joka painoi lähemmäs 1600kg. Zeta painaa tuosta noin parisataakiloa vähemmän, mikä totta vie tuntuu ajossa. Tehdas taitaa luvata tälle moottori/vaihteisto komibinaatiolle 6.2 0-100km/h kiihtyvyyttä. Joskus taas kuulee puhuttavan 5.8-5.9 ajoista, mutta sillä ei ole merkitystä, nopea tämä auto on. Paikaltaan lähtiessä auto ylittää 100km/h mittarinopeuden juuri ennen vaihtoa kolmosvaihteelle ;)

Ensi kerran kun hain auton koeajolle liikkeestä auto tuotti rengasääniä katto suljettuna melko paljon. Kun edellinen autokaan ei ollut mikään hiljaisin, niin ajattelin, että menköön nyt. Katto avattuna taas ainoa humina mikä kuului, oli tuulen tuiverrus.. :)

Mutta sen jälkeen kun auto siirtyin omistukseen huomasin myös, että auto havaitsee kyllä jokaisen uran, kolon, epätasaisuuden tiessä, etenkin kun vauhtia oli hieman enemmän. Tätä vähän aikaa mietittyäni epäilykseni kääntyi renkaisiin. Eikä epäilys ollut aivan väärä, sillä alla pyörivät jo aika kuluneet Runflat renkaat. Tiestin kyllä RTF-teknologian ainakin olleen aika epämukava, mutta että niin epämukava..

No, kun talvirenkaiden allevaihto koitti, alle menivät hakkapeliitta 4 nastarenkaat (ovat jo nykymittapuulla nekin todella meluiset renkaat, nykyinen järjestysnumero menee seiskassa..) Niin ensimmäisen kerran kun pääsin isolle tielle, niin leuka loksahti auki. RFT jylinä loisti poissa olollaan, eikä nastatkaan ropisseet/ulisseet kovemmassakaan vauhdissa. Puhumattakaan ohjauksen rauhottumisesta, nykyjään on myös todellinen nautinto ajaa vähän epätasaisemmillakin teillä, ei tarvitse pitää kaksin käsin kiinni ratistia.

Välttäkää niitä runflatteja, ovat aivan käyttökelvottomat renkaat suomen teille! Ensi kesäksi auto saa uuden kesävanne/rengas paketin, renkaisi tilaan jo coupen kanssa lyömättömän hyviksi kokemani verdestein ultrac sessanta.

Ääntä maailmaan

Näissä kolmilitraisissa zetoissa on vakiona nk. Soundgenerator joka on laite joka sijaitsee ilmanpuhdistimen ja ohjaamon välissä.
Hetken aikaa netissä seikkaillessani luin, miten ihmiset ovat poistaneet tästä laitteesta sinne tehtaalla pistetyt vaahtomuovinpalaset, jotka rauhoittavat vähän äänimaailmaa.
Itse olen sen verran perso moottorinäänille, että menin ja poistin ko. laitteesta toisen palasen näistä vaahtomuoveista. Efeketi oli yllättävän iso, mutta ei häiritsevä, koska lisääntyneet moottorin äänet ei ala kuulumaan vasta kun ilmaa alkaa virrata koneeseen hieman enemmän, eli noin neljästä tuhannesta ylöspäin.
Otin toki talteen vaahtomuovin palasen, jos auton seuraava omistaja ei ole yhtä perso näillä äänille. Alla pieni ääninäyte, nauhoitettu matkapuhelimella, ei anna aivan koko kuvaa.. Mutta mukavat ne äänet on !  Parasta tässä modissa on se, että luonnollisesti tämä "ärjyntä" ei kuulu auton ulkopuolelle(ellei katto ole auki ;) ).. Joten ei tarvitse muita ihmisiä häiritä.


Seuraavaksi luvassa..

Olen tässä viikonlopun aikana jo tilannut uudet alkuperäiset pyyhkijänsulat sakasta, sekä alkuperäiset sivuvilkut kirkkaalla muovilla, kun itse en oikeen pidä "porkkana-optiikasta".
Tarkoitus olisi ajan kanssa vaihtaa kaikki vilkut kirkkaiksi. Lähdin nyt liikkeelle helpoimasta(..ja halvimmasta..) päästä.

Asioita mitä olen seuraavaksi harkinnut, ovat alkuperäinen tuulisuojus niskatukien väliin. Yhdestä olikin jo huuto menossa brittien ebayssa, mutta oli pakko luovuttaa kun sain kilpailian. Hinta kohosi jo niin paljon, että sillä olisi saanut uuden setin eräästä brittiläisestä verkkokaupasta. No, onneksi tässä on vielä hetki aikaa siihen kun autolla pääsee ajelemaan enemmän katto alhaalla.. Samaisesta kaupasta olen ajatellut tilata myös kirkkaan jarruvalon takakontiin. 
Pidemmän kaavan suunnitelmia on poikkituki eteen konetilaan sekä yllä mainittu vilkkujen vaihto valkoiseksi. 

Sekä tietenkin ne uudet kesävanteet, näillänäkymin tulevat olemaan bemarin alkuperäiset, kaksiosaiset style 108.

Auton huollontarpeen ilmaisin ilmoittaa että noin 9 tonnia olisi seuraavaan huoltoon, mutta tästä huolimatta ajattelin ensi keväänä vaihtaa autoon öljyt ja ilmansuodattimen, ihan vain siksi, että tietää ainakin koneessa hyrräävän tuoreet litkut :)

Siinä kaikki tälläerää, palataan kun on jotain uutta kerrottavaa..

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Terve,

Mitens on elämä jatkunut Zetan kanssa? Tuliko tehtyä hankinnat?
Itselläni on myös 2003 3.0iA, Timo